Jordi C Jordi C
Estas en » Weblog de Montaña » Archivo de reseñas » » Puigsacalm Pel Sallent I Les Olletes
Excursionismo | Prepirineo
Puigsacalm pel Sallent i les Olletes

Ruta circular i pujada al Puigsacalm des de Sta. Magdalena del Mont, que és una de les moltes possibilitats de pujar aquest cim de la Garrotxa. Pot realitzar-se en qualsevol época de l'any i cada estació ens donarà una imatge diferent de la ruta proposada. En aquest cas, es va realitzar a l'hivern, amb neu en la major part del seu recorregut.

Santa Magdalena del Mont

Vista des del Puig dels Llops

Les Olletes

CIM: Puigsacalm (1.515 m.)
DESNIVELL: 950 mts. aprox.
HORARI: De 4 a 5 hores, sense comptar parades.
ITINERARI: Pla d'en Xurri-Salt del Sallent-Sta. Magdalena del Mont-
                     Puig dels Llops-Puigsacalm.
                     Retorn a Sta. Magdalena-Les Olletes-Can Turó-
                     Pla d'en Xurri. (20 km a peu)
                     Al mapa, en vermell la pujada i en verd la baixada
APROXIMACIÓ: Ctra. C152 i a les Preses desviar-se cap a St. Privat
                             d'en Bas. Abans d'arribar al centre del poble,
                             trencant a l'esquerra que ens deixarà en poc més
                             d'un kilómetre a l'àrea de picnic del pla d'en Xurri.

Seguim la pista i trobarem una cadena que impedeix el pas de vehicles. A l'esq. surt el "camí dels matxos" que també ens portaría dalt del salt de sallent. Seguir la pista i abans de creuar el torrent veurem un camí a l'esquerra. Està marcat amb troncs i passa per una zona ombrívola. Creuarem petites torrentades i anirem guanyant alçada fins situar-nos gairebé sota el salt. Creuarem el torrent principal (30 m - 2,2 km). Lloc de parada abans d'iniciar les escales de sallent. Ara el camí salva el desnivell del salt, pujant en zig-zag i passant per algún petit tram equipat amb una corda per major seguretat, tot i que no presenta cap dificultat. Quan la vegetació ens deixi podrem veure el salt. Un cop arribats a dalt, creuarem una petita valla metàl·lica, on hi ha un creuament de camins i pal indicador (45 m - 3,3 km). Girarem a l'esq. fent una suas davallada fins el salt. Creuem el torrent i un camí ens deixarà a la pista que ve del coll de Ciuret. Seguirem la pista que en diferents llaçades i amb lleu pujada ens portarà fins Sta. Magdalena del Mont. Poc abans d'arribar-hi (5m) hi ha el creuament de camins per pujar al Puigsacalm o be per baixar cap a les Olletes, que serà el nostre camí de retorn. Val la pena arribar-se a Sta. Magdalena del Mont (1:45h - 8,5 km) indret idoni per menjar alguna cosa i gaudir de la seva vista del Canigó i el pirineu oriental. L'ermita te una part convertida en refugi (lliure i guardat). Reotrnarem fins el creuament i seguirem pel que ens portarà al cim. En pocs minuts arribem al coll de Joanetes, petit collet al peu del Puig dels Llops (1:50h - 9 km). Seguirem el sender de la dreta, pujant per la cara nord del Puig dels Llops seguint les marques vermelles. Forta pujada i arribem dalt de la carena. Ens desviarem per assolir el primer cim, el Puig dels Llops (2:15h - 10,2 km) Gran vista de Sta. Magdalena del Mont, la vall d'en Bas i la Garrotxa. Retornem en 5 minuts a la carena per anar planejant fins a la darrera pujada per assolir el cim del Puigsacalm, de 1515 m. (2:30h - 11,7 km). La vista és espléndida, divisant tot el pirineu oriental des del Pedraforca al Canigó, el Montseny, Cabrera i tota la comarca de la Garrotxa als nostres peus.
Pel retorn baixarem pel mateix camí fins el coll de Joanetes i quan ens trobem la pista, seguim el sender indicat de les Olletes. (3:15h - 14,3 km) El camí perd desnivell amb rapidesa fins arribar a les Olletes, cavitat a la roca convertida en oratori (3:40h - 16,2 km) El camí segueix perdent alçada (deixem a la dreta un camí que ens portaria a Joanetes) i després d'una llarga baixada passarem pel Can Turó (4h - 18,8 km) i seguint la pista ens tornarà a deixar a l'area de picnic del pla d'en Xurri. (4:10h - 19,5 km)